dimecres, de juliol 04, 2007

4 de juliol

Reflexió del 4 de juliol:
'Jo em quedo amb el que produeixo jo i vostè amb el que produeix vostè i si no li agrada digui'm quina part del que jo produeixo li pertany a vostè i perquè.'
Avui alguns dels meus col·legues també en parlen: un dia com avui de fa 231 anys el Continental Congress que reunia representats de les 13 colònies de la riba atlàntica de Nord-Amèrica va donar el vist-i-plau a un paperot d'en Thomas Jefferson que concloïa així, i aquest em sembla a mi el punt més emotiu i rellevant de la Declaració d'Independència, molt més que l'arenga igualitària del principi:
We, therefore, the Representatives of the united States of America, in General Congress, Assembled, appealing to the Supreme Judge of the world for the rectitude of our intentions, do, in the Name, and by Authority of the good People of these Colonies, solemnly publish and declare, That these united Colonies are, and of Right ought to be Free and Independent States.
La idea principal de la declaració, com el seu nom indica, és que passaven a ser independents de la corona britànica. Tota la fonamentació filosòfica que precedeix aquesta conclusió (allò de we hold these truths to be self-evident, bla, bla) i l'al·legat de greuges són molt elegants i segur que donen molt de si als estudiosos del tema, però interessa no oblidar el motiu de tot plegat: un grup de gent farta dels abusos diversos (especialment fiscals) del govern de Sa Majestat acaben decidint, no sense problemes interns i liderats per una elit intel·lectual devota dels liberals britànics (especialment de Locke), prescindir dels serveis de la Corona i a veure què passa. Suposo que a tot el merder pels impostos abusius cal reconeixer-li el mèrit d'haver plantat la llavor genètica de la profunda desconfiança que tenen els nord-americans cap a l'Estat. Els Estats Units van néixer contra l'Estat, contra el govern, contra els cobradors d'impostos, contra el despotisme governamental. Són la més gran nació de la terra perquè van néixer, precisament, perquè estaven farts de pagar impostos. I quin principi més noble que aquest?
Nota simpsoniana: la idea rere la festa del 4 de juliol és essencialment la de beure molta cervesa si ets jove i la d'organitzar una barbacoa decent si ja tens família.

5 comentaris:

Blogger Jordi Coll ha dit...

No hi ha cap idea més noble que aquesta, sobre això cap dubte. Per cert, queda clar amb el que dius que els il·lustres habitants de Nearly Heaven són els més americans de tots.

2:04 p. m.  
Blogger Guillem Casas ha dit...

No demanaríem pas res més per casa nostra... God Bless America!

2:12 p. m.  
Blogger Xevi ha dit...

Jo vaig anar a una barbacoa per llà Boston el 4 de Juliol del 2000 i m'ho vaig passar pipa. Els americans saben preparar barbacoes, i tant que sí!

10:43 p. m.  
Blogger Moré ha dit...

Per molts anys

10:55 p. m.  
Anonymous Anònim ha dit...

Guillem Casas, que t'hagis convertit al liberalisme no vol dir que hagis d'anar beneint EE.UU. a cada comentari.

Suposo que això deu tenir cura...

12:30 a. m.  

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici