divendres, de febrer 09, 2007

Pigou Club

Fa temps que es debat als Estats Units (Europa també borda i remena la cua sovint amb el tema) sobre la conveniència de reduir el consum de combustibles fòssils i de passada la dependència Occidental respecte el petroli de l'Orient Mitjà. Hi ha propostes diverses, que generalment passen per augmentar la regulació mediambiental, obligar els fabricants de vehicles a utilitzar energies alternatives, bla, bla. Un exemple en aquest sentit és el discurs de l'Estat de la Unió del president Bush, fa un parell de setmanes.
Hi ha una manera molt més senzilla, la que proposen la majoria d'economistes consultats aquesta setmana per The Wall Street Journal: un nou impost sobre la gasolina.
'Forty of 47 economists who answered the question said the government should help champion alternative fuels. But most say the best way to do that isn't in President Bush's energy proposals: a new tax on fossil fuels.'
La meva intuició inicial és de rebuig, seguint el procés lògic, impecable, que tot bon liberal du a terme quotidianament:
1. Els impostos són dolents.
2. L'impost sobre la gasolina és un impost.
------------------------------------------
3. L'impost sobre la gasolina és dolent.
Però també estem d'acord que sempre és preferible un impost sobre el consum (que tothom paga igual) que no l'expoli selectiu que suposa l'impost progressiu sobre la renda. Com que la despesa de l'Estat no ha de créixer, l'establiment d'aquest nou impost obre la porta a una reducció de l'atracament mencionat.
A més, com se sap, un impost el paguen de forma compartida productors i consumidors, de manera que part de la factura la pagarien els xeics de l'Orient Mitjà. I demano excuses pel populisme d'aquest argument.
De la mateixa manera que es grava el tabac i l'alcohol per fer recaure sobre el consumidor els veritables costos de la seva activitat (tot i que sempre he estat escèptic sobre el concepte, més aviat perillós, de veritables costos), el mateix es pot fer amb el consum de combustibles fòssils, si és que de veritat creiem que cal reduir-ne el consum, és clar; però aquest és un altre debat.

6 comentaris:

Blogger Odalric ha dit...

El que ens farà no dependre del petroli son aquests règims dictatorials i/o populistes que el controlen.

Gràcies a ells, el petroli puja i puja... i aquest és el millor incentiu pq els fabricants de cotxes cerquin alternatives per poder seguir venent el seu producte.

Que el preu de la gasolina fa impossible comprar un cotxe? Doncs fabriquem-los amb un sistema alternatiu mes econòmic.

Aquí també arribaríem amb augment d'impostos però no impactaria igual en tots els països pq els seus governs no s'atrevirien a fer una messura tan poc popular.

Res, el millor per l'ecosistema i l'eficiència de la tecnologia automobilística son els Chavez, Admanidejars, Putins, etc.

9:09 a. m.  
Blogger Guillem Laporta ha dit...

L'autor ha eliminat aquest comentari.

11:28 a. m.  
Blogger Guillem Laporta ha dit...

O com també resa un dels lemes del Pigou Club:

1)El govern, per mínimes que siguin, tindrà despeses.

2)Els impostos pigovians són els menys dolents dels impostos

ERGO, Els governs poden taxar amb impostos pigovians i aquí no passa res.

11:29 a. m.  
Anonymous Anònim ha dit...

De moment, hom no ha trobat altra sistema per a regular l'ús d'un bé que el seu preu. Els impostos sobre els carburants han estimulat l'indústria automobilísitca a fer cotxes energèticament eficients via reducció del consum. Al meu entendre, la gran discussió del futur no serà tant si els impostos introdueixen o no ineficiència a l'economia, que també, com què carai en fa l'Estat dels nostres diners. A veure si ens entenem: jo estaria disposat a que s'apliqués un impost sobre el carburant sempre i quan aquests diners anessin a parar directament als centres d'investigació i recerca de la indústria automobílistica, per a què desenvolupés maquinària el menys contaminant possible a un cost raonable, i no, en canvi, que anessin a parar a la recent creada 'Oficina contra el Canvi Climàtic'de la Generalitat, on els funcionaris de torn es dedicaran a llançar missates apocalíptics. Qui treballa "més i millor" en aquest camp? La indústria que busca eficìència o el funcionari que sense canvi climàtic es queda sense feina? Sobren comentaris. El problema no són tant els impostos com en què s'inverteixen.

12:00 p. m.  
Blogger Guillem Casas ha dit...

Hidrogen - BP - "Després del petroli" - Patents - Motor d'hidrogen.

Tots sabem quina serà la fi del petroli: el seu preu i no el seu exhauriment.

12:19 p. m.  
Anonymous Anònim ha dit...

Estic d'acord amb tu que els impostos indirectes distursionen menys l'economia que els impostos directes, però els combustibles fòssils tenen una demanda força inelàstica, realment creus que baixarà el consum?

5:59 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici