dijous, de gener 04, 2007

Sanguinetti i altres ximpleries

"En estos tiempos de confusión y relativismo consumista, el compromiso más difícil es el compromiso cívico".
Julio María Sanguinetti, president de l'Urugay en els períodes 1985-1990 i 1995-2000.
Relativisme consumista? No tinc ni idea de què vol dir. Accepto aclariments de gent més savia que jo.
D'entrada això del consumisme ja fa un cert tuf a bajanada, a retòrica insubstancial, plena de tòpics, valgui la redundància: entenguem-nos, que la gent consumeixi més ara que abans no vol dir que hagin desenvolupat una sobtada pulsió pel consum desenfrenat sinó simplement que tenen molts més recursos per poder consumir i, com és normal, prefereixen més coses a menys coses, igual que abans suposo. No és que en altres temps es conformessin amb quatre verdures i carn una vegada a la setmana, el que passa és que no tenien altre remei. Sospito que l'únic continent que es deu salvar d'aquest virus és l'africà. Casualitat.
El relativisme l'entenc com un conjunt de teories de diferents ordres que consideren que un element o aspecte d'un sistema és relatiu, és a dir, depèn, d'algun altre element d'aquest sistema i només se'l pot jutjar valorant prèviament (és a dir acceptant com a cert o fals, bo o dolent) aquest altre. Es pot parlar de relativisme moral, cultural, cognitiu, etc. La idea és que la fonamentació d'un sistema ètic, per exemple, no es pot trobar més enllà d'aquest mateix sistema i no té sentit parlar d'una acció bona o dolenta en termes absoluts sinó només en tant que elements circumscrits en un sistema, dels molts que hi pot haver, que, com tots, manté una consistència, una lògica interna. Queda clar, suposo, que relativisme no vol dir nihilisme, que deu ser més aviat el substantiu que l'expresident volia acompanyar de l'adjectiu consumista.
Relativisme consumista em sona igual a relativisme marró. Així va Llatinoamèrica.

6 comentaris:

Blogger Julio ha dit...

Eiii, celebro que, almenys al tercer paràgraf, hagis aconseguit exposar de manera sòlida i sense contaminació retòrica un tema qualsevol. Aquest és el principi cap a la veritat.

Tot i ni de bon tros ser més savi que El Director, m'agradaria matisar el concepte de consumisme. Tinc entés que l'efecte del consumisme esdevé com a tal quan traspassa les barreres purament econòmiques. El consumisme en si mateix no prové de la presa de decisions d'un consumidor racional, sinó que neix del impuls irracional de compra creat per la mercadotècnia, altrament dita marketing. No és que la gent d'ara consumeixi més en valors absoluts, que sí, sinó que la gent d'ara proporcionalment estalvia menys.

Pel que fa a la definició de relativisme, em sembla molt encertada.

Per tant, no seria pas difícil ensamblar els dos conceptes per crear-ne un de nou: relativisme consumista podria (no ho sé) fer referència al canvi de mentalitat i de judici étic vers l'efecte del consumisme, entés com he descrit anteriorment. Continuant amb les paraules de l'ex-mandatari (desconegut per mi), aquest relativisme ha sorgit irremediablement de les forces del mercat, que xoquen i transformen el nostre sistema ètic, abans fonamentat i de nou en fonamentació.

4:12 a. m.  
Blogger Raül Alcón ha dit...

Jo només diré que me n'alegro, i molt, del consumisme. No faré cap mena de consideració científica i em quedaré, com sempre, amb l'evidènència que si comprem és perquè volem -i podem- i no pas per cap altre motiu.

12:52 p. m.  
Blogger Fr ha dit...

Efectivament, Sanguinetti fa sermons (alló que no és ciència ni és literatura) i de fet no diu res.

1:16 p. m.  
Anonymous Anònim ha dit...

Sempre em diverteixo amb el teu blog.
"Relativisme consumista? No tinc ni idea de què vol dir."
"...nihilisme [...] deu ser més aviat el substantiu que l'expresident volia acompanyar de l'adjectiu consumista."
Si tens la capacitat (superpoder) de corregir sense entendre, no m'extranya que rebis tans elogis en aquest espai.
Apa, guapo!

7:39 p. m.  
Blogger El Director ha dit...

Sí, jo sempre em diverteixo amb els teus comentaris també.
Relativisme consumista per mi no té cap sentit.
Nihilisme consumista encara pot tenir un cert sentit i pel context m'imagino que deu ser això el que vol dir.
Ens tenies preocupats amb el teu llarg silenci...

8:10 p. m.  
Anonymous Anònim ha dit...

Quin costum el teu de començar els comentaris igual que la teva interlocutora. Espero que a part de divertir-te aprenguis.
Raonament anàlog:
"No entenc la relativitat general d'Einstein. Per tant, dono voltes al magí amb allò que conec fins a tobar la relativitat Galileana. Clar! Deu ser això!"
El meu silenci? És per falta de temps, no de ganes.
Petonets,

11:10 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici