Bones notícies
Puja el preu del taxis a la nit.
Fa mesos que me'n queixava jo de l'escassetat de taxis lliures. Més que pel problema en si, que ja se sap que aquestes coses poden passar a qualsevol lloc, per la impotència de saber que la solució era tan summament senzilla i tot i així seguíem esperant fins a mitja hora per trobar un taxi buit. Finalment algú amb una mínima noció d'economia es deu haver adonat que amb un simple augment del preu l'assumpte quedava liquidat.
Segurament a molts us sembli una barbaritat solucionar-ho així i lamento tenir jo la dura missió de donar-vos la benvinguda al planeta Terra. Us ho plantejaré amb quatre números i ho entendreu de seguida:
Són les 3 de la matinada d'un dissabte: 10 persones volen anar de la Plaça Catalunya a cinc punts diferents de Barcelona en taxi i estan totes disposades a pagar el preu que es demana avui. Hi ha 5 taxis. No cal ser gaire espavilat per veure que t'hi posis com t'hi posis hi haurà cinc persones que pujaran a un taxi i cinc persones que no podran, repteixo, no podran de cap manera. S'hauran de quedar esperant que obrin el metro, canviar de lloc, anar caminant, agafar el Nit Bus, etc. Què seria l'ideal? Suposo que estem d'acord: que hi hagi més taxis i tothom que vulgui pugui fer-lo servir. I com es fa això? Hi ha dues opcions:
L'opció comunista: agafar cinc tios que tenen ja tenen la seva feina o cinc aturats i obligar-los a comprar-se un taxi i a fer carreres o a Can Brians.
L'opció liberal: no fer res.
Per solucionar la situació d'abans els preus pujarien de tal manera que només cinc persones estiguessin disposades a pagar-los. D'entrada cinc persones seguirien quedant-se sense viatjar, però el resultat seguiria sent netament superior: els taxistes hi guanyen més. A més, però, a l'augmentar el preu del servei de taxi és de suposar que més persones decidiran lliurement dedicar-se a fer de taxista, perquè hi guanyaran més diners dels que puguin guanyar ara fent una altra feina. La nova entrada de taxis al mercat pressionarà els preus a la baixa una altra vegada i la situació final, a mitjà termini, serà que de les 10 persones 7 o 8 podran agafar taxi. Tot gràcies a la lliure fluctuació dels preus i el govern no cal que mogui un dit ni obligui ningú a res.
La màgia del mercat, una vegada més.
Fa mesos que me'n queixava jo de l'escassetat de taxis lliures. Més que pel problema en si, que ja se sap que aquestes coses poden passar a qualsevol lloc, per la impotència de saber que la solució era tan summament senzilla i tot i així seguíem esperant fins a mitja hora per trobar un taxi buit. Finalment algú amb una mínima noció d'economia es deu haver adonat que amb un simple augment del preu l'assumpte quedava liquidat.
Segurament a molts us sembli una barbaritat solucionar-ho així i lamento tenir jo la dura missió de donar-vos la benvinguda al planeta Terra. Us ho plantejaré amb quatre números i ho entendreu de seguida:
Són les 3 de la matinada d'un dissabte: 10 persones volen anar de la Plaça Catalunya a cinc punts diferents de Barcelona en taxi i estan totes disposades a pagar el preu que es demana avui. Hi ha 5 taxis. No cal ser gaire espavilat per veure que t'hi posis com t'hi posis hi haurà cinc persones que pujaran a un taxi i cinc persones que no podran, repteixo, no podran de cap manera. S'hauran de quedar esperant que obrin el metro, canviar de lloc, anar caminant, agafar el Nit Bus, etc. Què seria l'ideal? Suposo que estem d'acord: que hi hagi més taxis i tothom que vulgui pugui fer-lo servir. I com es fa això? Hi ha dues opcions:
L'opció comunista: agafar cinc tios que tenen ja tenen la seva feina o cinc aturats i obligar-los a comprar-se un taxi i a fer carreres o a Can Brians.
L'opció liberal: no fer res.
Per solucionar la situació d'abans els preus pujarien de tal manera que només cinc persones estiguessin disposades a pagar-los. D'entrada cinc persones seguirien quedant-se sense viatjar, però el resultat seguiria sent netament superior: els taxistes hi guanyen més. A més, però, a l'augmentar el preu del servei de taxi és de suposar que més persones decidiran lliurement dedicar-se a fer de taxista, perquè hi guanyaran més diners dels que puguin guanyar ara fent una altra feina. La nova entrada de taxis al mercat pressionarà els preus a la baixa una altra vegada i la situació final, a mitjà termini, serà que de les 10 persones 7 o 8 podran agafar taxi. Tot gràcies a la lliure fluctuació dels preus i el govern no cal que mogui un dit ni obligui ningú a res.
La màgia del mercat, una vegada més.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada
Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]
<< Inici