Pena de mort: no
És complicat ser liberal i ser partidari de la pena de mort. Coherència. Fins i tot davant de barbaritats del calibre de l’impost progressiu sobre la renda, l’educació pública o l’establiment d’un salari mínim, més por em fa encara la pena de mort. Donar-li aquest poder a l’Estat, el de matar a sang freda, sempre m’ha semblat una mala idea.
No negaré que moltes vegades em pot semblar just que determinat assassí acabi amb una injecció letal a les venes. I pot ser que sigui just, però això és un altre debat, un debat ètic, no de teoria de l’Estat.
La clau de la pena de mort, per mi, és en la concepció del rol de l’Estat: ens pregunten pel paper del Monstre i automàticament, tal i com estem ensinistrats, deixem anar la tríada màgica: seguretat, justícia i defensa. Seguretat i defensa, que de fet venen a ser el mateix, d’acord. Però justícia? Seria bo que acabéssim d’una vegada amb la idea absurda segons la qual és feina de l’Estat administrar justícia. No, no, miri’n: l’Estat, entitat més aviat abstracte, no té ni ha de tenir cap idea sobre què és la justícia i molt menys de com administrar-la. No és ningú per dir què és just i què no ni per repartir justícia com qui reparteix sacs de patates, subsidis d’atur o com pretenia fer Don Quijote.
Si és just o no un comportament és una qüestió que correspon a l’ètica individual, valgui la redundància, decidir. L’únic que ha de fer el maleit Leviatan és aplicar una serie de procediments perfectament definits, per assolir uns objectius pràctics molt concrets que contribueixen al manteniment d’un ordre estable, sense fer-ne cap valoració moral. En altres paraules: mentre no alteris aquest ordre imprescindible pel funcionament normal d’una economia de mercat i d’una societat lliure, valgui també la redundància, tu tens tot el dret a ser un grandíssim fill de puta i tractar injustament a qui et doni la gana.
Si l’Estat hagués d’impartir efectivament justícia, pensem-hi bé, la seva esfera d’acció s’hauria d’ampliar fins a límits autènticament asfixiants: adulteri, mentida, menyspreu i la llarga llista d’injustícies amb què ens obsequiem els humans amb freqüència diària. Això sense tenir en compte que primer hauria de decidir què és just i aquí sí que podríem tenir problemes dels grossos. No fa massa que els monarques absoluts feien executar la dissidència, per consideracions de justícia suposo. I els comunistes encara ho fan ara.
Fer passar un assassí per la forca per consideracions de justícia és, doncs, una extralimitació inadmissible de l’Estat en les seves funcions (un dels seus hobbies preferits). De fet tot el que faci l’Estat en nom de la justícia és molt perillós, com qualsevol cosa que faci sota el paraigües d’idees tan grandiloqüents.
No negaré que moltes vegades em pot semblar just que determinat assassí acabi amb una injecció letal a les venes. I pot ser que sigui just, però això és un altre debat, un debat ètic, no de teoria de l’Estat.
La clau de la pena de mort, per mi, és en la concepció del rol de l’Estat: ens pregunten pel paper del Monstre i automàticament, tal i com estem ensinistrats, deixem anar la tríada màgica: seguretat, justícia i defensa. Seguretat i defensa, que de fet venen a ser el mateix, d’acord. Però justícia? Seria bo que acabéssim d’una vegada amb la idea absurda segons la qual és feina de l’Estat administrar justícia. No, no, miri’n: l’Estat, entitat més aviat abstracte, no té ni ha de tenir cap idea sobre què és la justícia i molt menys de com administrar-la. No és ningú per dir què és just i què no ni per repartir justícia com qui reparteix sacs de patates, subsidis d’atur o com pretenia fer Don Quijote.
Si és just o no un comportament és una qüestió que correspon a l’ètica individual, valgui la redundància, decidir. L’únic que ha de fer el maleit Leviatan és aplicar una serie de procediments perfectament definits, per assolir uns objectius pràctics molt concrets que contribueixen al manteniment d’un ordre estable, sense fer-ne cap valoració moral. En altres paraules: mentre no alteris aquest ordre imprescindible pel funcionament normal d’una economia de mercat i d’una societat lliure, valgui també la redundància, tu tens tot el dret a ser un grandíssim fill de puta i tractar injustament a qui et doni la gana.
Si l’Estat hagués d’impartir efectivament justícia, pensem-hi bé, la seva esfera d’acció s’hauria d’ampliar fins a límits autènticament asfixiants: adulteri, mentida, menyspreu i la llarga llista d’injustícies amb què ens obsequiem els humans amb freqüència diària. Això sense tenir en compte que primer hauria de decidir què és just i aquí sí que podríem tenir problemes dels grossos. No fa massa que els monarques absoluts feien executar la dissidència, per consideracions de justícia suposo. I els comunistes encara ho fan ara.
Fer passar un assassí per la forca per consideracions de justícia és, doncs, una extralimitació inadmissible de l’Estat en les seves funcions (un dels seus hobbies preferits). De fet tot el que faci l’Estat en nom de la justícia és molt perillós, com qualsevol cosa que faci sota el paraigües d’idees tan grandiloqüents.
10 comentaris:
La pena de mort no la trobo correcte, encara que és un 75% del meu cos davant d'un 25%, de moment, encara guanya la prt contrària; però, la pena de mort és una cosa que no crec que hi hagi cap persona ni cap jutge ni ningú que pugui treure la vida a una altre persona. El que si que n'estic a favor i molt és de la cadena perpètua, si una la fa i grossa, doncs, a pudir-se a la presó. Aquí els de les ONG's que diguin el que vulguin, qui la fà, la paga i sinó, que no ho haguès fet. Mira el meu article en defensa de Guantanamo si vols!
Així doncs, Jordi, ens prenem la justícia per la nostra mà?
No sé, no sé. Si no t'agrada que l'Estat imparteixi justícia pots dir, si vols, que imparteix seguretat.
Una abraçada.
My fellow director: Sí, ens prenem la justícia per la nostra mà, sempre i quan no violem l'ordre que l'Estat sí que ha de garantir. I de fet ho estem fent cada dia, això de prendre'ns la justícia per la nostra mà, perquè justícia no té a veure només amb castigar assassins...
Fins dilluns!
Tens tota la raó Jordi. La pena de mort no val la pena, és massa cara. És més pràctic fer treballar els delinqüents, en camps de treball. Això ho trobo una bona idea... que reverteixi a la societat la seva condemna.
home, això dels camps de treball potser sona fatal no?
Les multes o els càstigs serveixen simplement per crear un nou incentiu perquè es deixi de fer una cosa, o dit d'altra manera, per desincentivar una conducta. Per això, la multa o el castig ha de suposar un cost més gran que el benefici que se'n treu d'aquesta conducta (la multa per robar un producte ha de ser més gran que el valor d'aquest producte). Introducció al dret I.
Si jo mato i em tenquen a la pressó considero que el castig que m'imposen és molt més feble que no el mal que s'està fent.
Dubto que hi hagi cap manera millor de desincentivar una conducta que la pena de mort.
Ara bé, potser el senyor DLT creu que la seguretat i la justícia l'ha d'administrar el mercat. Aquell qui tingui més diners podrà administrar justícia. EN aquest cas, el debat seria un altre :P
Bé, celebro que l'Albert es refugïi ja només en l'argument de la dissuació i es deixi de consideracions sobre si és just o no que l'Estat assassini a un assassí. Així doncs si es demostra (com sembla que apunten la majoria d'estadístiques) que la demanda del servei 'assassinat' és suficientment inelàstica com per no reaccionar a un increment de preu com la introducció de la pena de mort deixaràs de defensar-la?
Que em refugio? No vull allargar-me massa, però aquest opinió es pot atacar desde molts punts de vista. Jo no tinc cap blog i intento no allargar-me massa. Si vol podem atacar per altres cantons:
No entenc com pot parlar de coherència aquell qui defensa el dret a assesinar a algú quan t'entra a casa a robar i no executar a un criminal que ha matat a 50 persones després d'un procés judicial en el qual s'ha demostrat que aquesta persona és culpable.
"Així doncs si es demostra (com sembla que apunten la majoria d'estadístiques) que la demanda del servei 'assassinat' és suficientment inelàstica com per no reaccionar a un increment de preu com la introducció de la pena de mort deixaràs de defensar-la?"
Aquesta pregunta li ha quedat molt maca, tot s'ha de dir. No dubto que està perfectament formulada però ( i segur que és culpa de la meva ignorància) no acabo d'entendre-la massa. De tota manera, no contradiu per res el que jo he exposat abans.
Pregunta:
Es que no estem dacord que el major desincentiu per a un assasí és la pena de mort?
No em faci trampes dialèctiques, que se que li agraden molt, i contesti'm aquesta pregunta.
Tinc la puta mania de no llegir el qu escric abans de penjar-ho. Sento repetir-me a la primera estrofa.
jordiiiiii!
porta't bé.... i tapa't que fa fred. Diga'm algo quan siguis per aquí!
No cal que opini sobre la pena de mort... cal?
fes-te un petó d part meva!
Publica un comentari a l'entrada
Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]
<< Inici